Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - Az emberi viselkedésről: az előítélet 3.

 

pozitív diszkrimináció

A pozitív diszkrimináció 

gyakorlata mögött az előítéletekkel sújtott kisebbségi csoportok védelme áll – akiket azzal lehet egyenlő esélyekkel felruházni, hogy a helyzetükből adódó, a többséggel szembeni hátrányaikat csökkentik. Ez persze csak a demokráciákban működő modell. Sajnos – pszichológiai szempontból – ennek magának is van egy negatív következménye. Például a felsőoktatásba bekerülés kapcsán léteznek a hátrányos helyzetűeknek adott, a jobb körülmények közé születettekkel szembeni kompenzációs pontok. Nyilván egy kis faluból származó, alacsony iskolázottságú családból jövő fiatalnak lehetőséget teremt, ugyanakkor önkéntelenül is stigmatizálja azáltal, hogy azt a látszatot kelti, mintha nem elsősorban tehetsége, hanem helyzete miatt vették volna fel. Ez ahhoz vezet, hogy a szóbanforgó fiatal lebecsüli saját képességeit, majd esetleg a teljesítményét is lerontja - önbeteljesítő jóslatként.

Az önbeteljesítő jóslatok 

és az előítéletek kapcsolatához még egy tipikus példa: ha azt gondoljuk, hogy a nők „érzelmesebbek" (előítéletesen értsd: „hisztisek”), mint a férfiak, akkor a szemlélődéseink során csupa olyan történést jegyzünk meg és idézünk fel, amik ennek megfelelnek; egyszerűen kiesnek a látómezőnkből azok az epizódok, amik ellentmondanak ennek a sztereotípiának. Elsiklik a figyelmünk afölött például, hogy a férfiak képesek egy vesztes focimeccs után törni-zúzni; és afölött is, hogy számos női vezető van, aki a munkája során krízishelyzetben is higgadtan, érzelmeiket félretéve oldja meg a problémákat.

Sajnos egy másik, gyakran alkalmazott előítélet-ellenes stratégia is kudarcos: 

akiket diszkrimináció sújt, megpróbálják érvényteleníteni a róluk szóló sztereotípiákat. 

Ám paradox módon épp ezzel erősíthetik meg ezeket. Például amikor egy társas szituációban egy szőke hölgy azon kapja magát, hogy kimondott egy sutának vagy leegyszerűsítőnek tűnő véleményt, a rádöbbenése pillanatában átfut a fején, hogy ezzel megerősíti a „szőke nő” sztereotípiát - ezért szorongani kezd, és a társalgás további részében e szorongás tovább ronthatja a teljesítményét.

Mondhatnánk, hogy eszerint csak meg kell fordítanunk a viselkedésünket: ha igaz az, hogy elég egy negatív sztereotípiára gondolnunk, s eredményeink máris leromlanak, akkor talán egy másik beállítódás, amely a sztereotípia ellenében hat, meg is javíthatja azt. Mégis hogyan csökkenthető ez a „sztereotípiafenyegetés”? Egyik fontos útja, ha a sztereotipizált csoportból származó sikeres szerepmodellek képeit villantják fel nekünk, vagy felidézik számunkra a gondolataikat. 

(folyt. köv.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...