Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - Az emberi viselkedésről: az előítélet 3.

 

pozitív diszkrimináció

A pozitív diszkrimináció 

gyakorlata mögött az előítéletekkel sújtott kisebbségi csoportok védelme áll – akiket azzal lehet egyenlő esélyekkel felruházni, hogy a helyzetükből adódó, a többséggel szembeni hátrányaikat csökkentik. Ez persze csak a demokráciákban működő modell. Sajnos – pszichológiai szempontból – ennek magának is van egy negatív következménye. Például a felsőoktatásba bekerülés kapcsán léteznek a hátrányos helyzetűeknek adott, a jobb körülmények közé születettekkel szembeni kompenzációs pontok. Nyilván egy kis faluból származó, alacsony iskolázottságú családból jövő fiatalnak lehetőséget teremt, ugyanakkor önkéntelenül is stigmatizálja azáltal, hogy azt a látszatot kelti, mintha nem elsősorban tehetsége, hanem helyzete miatt vették volna fel. Ez ahhoz vezet, hogy a szóbanforgó fiatal lebecsüli saját képességeit, majd esetleg a teljesítményét is lerontja - önbeteljesítő jóslatként.

Az önbeteljesítő jóslatok 

és az előítéletek kapcsolatához még egy tipikus példa: ha azt gondoljuk, hogy a nők „érzelmesebbek" (előítéletesen értsd: „hisztisek”), mint a férfiak, akkor a szemlélődéseink során csupa olyan történést jegyzünk meg és idézünk fel, amik ennek megfelelnek; egyszerűen kiesnek a látómezőnkből azok az epizódok, amik ellentmondanak ennek a sztereotípiának. Elsiklik a figyelmünk afölött például, hogy a férfiak képesek egy vesztes focimeccs után törni-zúzni; és afölött is, hogy számos női vezető van, aki a munkája során krízishelyzetben is higgadtan, érzelmeiket félretéve oldja meg a problémákat.

Sajnos egy másik, gyakran alkalmazott előítélet-ellenes stratégia is kudarcos: 

akiket diszkrimináció sújt, megpróbálják érvényteleníteni a róluk szóló sztereotípiákat. 

Ám paradox módon épp ezzel erősíthetik meg ezeket. Például amikor egy társas szituációban egy szőke hölgy azon kapja magát, hogy kimondott egy sutának vagy leegyszerűsítőnek tűnő véleményt, a rádöbbenése pillanatában átfut a fején, hogy ezzel megerősíti a „szőke nő” sztereotípiát - ezért szorongani kezd, és a társalgás további részében e szorongás tovább ronthatja a teljesítményét.

Mondhatnánk, hogy eszerint csak meg kell fordítanunk a viselkedésünket: ha igaz az, hogy elég egy negatív sztereotípiára gondolnunk, s eredményeink máris leromlanak, akkor talán egy másik beállítódás, amely a sztereotípia ellenében hat, meg is javíthatja azt. Mégis hogyan csökkenthető ez a „sztereotípiafenyegetés”? Egyik fontos útja, ha a sztereotipizált csoportból származó sikeres szerepmodellek képeit villantják fel nekünk, vagy felidézik számunkra a gondolataikat. 

(folyt. köv.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen