Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Vesszőparipa

 

középiskolás korosztály érett gondolkodás

Negyedszázadot töltöttem gimnazisták között, és ez a tapasztalat mondatja velem, hogy általában alulbecsülik ezt a korosztályt!

Nem egyszer hallani, amikor a középiskolás korú fiatalok véleményt nyilvánítanak, hogy 

„azt se tudják, miről nyilatkoznak – valakik a szájukba adták, mit mondjanak” 

vagy hogy 

„nem érthetik még igazán az ügyet, csak manipulálva vannak”

, stb.

Holott igenis értik a világot, igenis odafigyelnek (ha nem is kérkednek vele), és igenis képesek önálló vélemény megfogalmazására – ráadásul nagyon is bölcs megállapításaik vannak a legkülönbözőbb dolgokról.

Jelenleg például az iskolai mobiltelefon használat kérdésköre kapcsán hallani kivételesen érett gondolatokat tőlük. 

Tízből kilenc felnőtt szinte biztosan azt gondolja, hogy egyetlen reakciója van a fiatalságnak erre a szigorításra, az, hogy kézzel-lábbal hadakoznak ellene. Pedig nem így van. És még csak nem is a „jó vagy rossz ez a szabályozás” kérdése mozgatja meg őket – ennél jóval messzebbre látnak és gondolkodnak. Semmi esetre sem szeretnék beszállni a kérdés körül kialakult vitába, de egy olyan fontos megállapítást tett egyikük, ami „tollhegyre” kívánkozik: ez a szabályozás végső soron a társadalmat a kiskapuk keresésére és a szabályok kijátszására tanítja - azzal, hogy rossz választ adott egy rosszul felvetett problémára.

Szerintem érdemes ezen elgondolkodni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...