Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Vesszőparipa

 

középiskolás korosztály érett gondolkodás

Negyedszázadot töltöttem gimnazisták között, és ez a tapasztalat mondatja velem, hogy általában alulbecsülik ezt a korosztályt!

Nem egyszer hallani, amikor a középiskolás korú fiatalok véleményt nyilvánítanak, hogy 

„azt se tudják, miről nyilatkoznak – valakik a szájukba adták, mit mondjanak” 

vagy hogy 

„nem érthetik még igazán az ügyet, csak manipulálva vannak”

, stb.

Holott igenis értik a világot, igenis odafigyelnek (ha nem is kérkednek vele), és igenis képesek önálló vélemény megfogalmazására – ráadásul nagyon is bölcs megállapításaik vannak a legkülönbözőbb dolgokról.

Jelenleg például az iskolai mobiltelefon használat kérdésköre kapcsán hallani kivételesen érett gondolatokat tőlük. 

Tízből kilenc felnőtt szinte biztosan azt gondolja, hogy egyetlen reakciója van a fiatalságnak erre a szigorításra, az, hogy kézzel-lábbal hadakoznak ellene. Pedig nem így van. És még csak nem is a „jó vagy rossz ez a szabályozás” kérdése mozgatja meg őket – ennél jóval messzebbre látnak és gondolkodnak. Semmi esetre sem szeretnék beszállni a kérdés körül kialakult vitába, de egy olyan fontos megállapítást tett egyikük, ami „tollhegyre” kívánkozik: ez a szabályozás végső soron a társadalmat a kiskapuk keresésére és a szabályok kijátszására tanítja - azzal, hogy rossz választ adott egy rosszul felvetett problémára.

Szerintem érdemes ezen elgondolkodni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen