Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Tanulságos történelem (1956 margójára)

 

1956 tanulságai

Tanulságos történelem (1)

Nagy bánatomra a történelem tantárgyat nem igazán szeretik a középiskolások – általában nehéznek tartják, és nem sok értelmét látják. Ezek egyike sem a történelem hibája – a tantárgy anyaga és a számonkérés módja tehet erről a negatív vélekedésről. Ha úgy kérdezzük meg a kamaszokat, hogy érdekli-e őket, hogyan éltek régen az emberek – milyen szokásaik voltak, mit viseltek, hogyan szerettek, stb. -, akkor lelkes igennel felelnek. Mert 

a történelem izgalmas sztorikból áll 

– csak ezeket az izgalmas sztorikat kellene elmesélnünk, úgy, hogy az a diákjainknak is érdekes és átélhető legyen; és ezt nem kellene terheljék szigorú vizsgaszabályok.

Mire jó a történelem? Elsősorban arra, hogy tanuljunk belőle – személyesen is, és a közösségeink részeként is. 1956-ra és 1989-re emlékezünk ezen a héten – mindkét október 23-ának vannak kollektív és egyéni tanulságai is; ezekből szeretnék párat kiemelni.

1956 a nemzeti identitásunk része, így kötelességünk továbbadni a következő generációknak a történetét - de ne kötelességből tegyük ezt! 

Csak akkor marad élő az emléke, ha találunk benne olyan momentumot, ami elér a szívünkig. 

Szerintem az egyik ilyen az, hogy tizenéves kamaszok adták az életüket a hazájukért – vajon hogyan jutottak el idáig? Ők is élték addig a mindenkori tinédzserek hétköznapjait (a „csak ne feleljek ma!”, a „merjem elhívni randira?”, a „utálom magamat, utálom a világot” -féle kamaszproblémák közepette); és hiába, hogy az ötvenes években hamarabb volt szüksége érett gondolkodásra egy fiatalnak – akkor is csak gyerekek voltak. Vajon mi késztette azokat a fiúkat-lányokat, akik az események kezdetén még „jó bulinak” tartották a részvételt az utcai csetepatékban (apám így írta le nekem a saját és a haverjai első gondolatait), hogy amikor véresen komolyra fordultak a dolgok, egy szempillantás alatt felnőjenek és hajlandóak legyenek az életükkel fizetni? Olyan – a rendszerben, amiben felcseperedtek, sokszor szólamként hangoztatott - fogalmakért, mint „hazaszeretet” vagy „szabadság”, „függetlenség” – hogy történt, hogy ezeket tizenévesként meg tudták tölteni a hőstetteikkel?

Könnyű békeidőben azon lamentálni, hogy „én is megtenném” – az igazi jellempróba az, amikor a véres valóság rászakad az emberre. Ezekre a kamaszokra rászakadt, és ők nem hátráltak meg vagy bújtak el, hanem erős hitté formálták magukban a fennkölt fogalmakat – még ha eddigre már tudták is, hogy ez végzetes lehet számukra. (folyt.köv.)

a kép forrása: https://oktober23alapitvany.hu/archivum/895#gallery-9

Tanulságos történelem (2)

1956 október 23-a kapcsán fontos tanuláság az utókor számára, hogy 

a történelmet nem lehet meghamisítani büntetlenül. 

Az a mondás, miszerint „A hazug embert hamarabb utolérik, mint a sánta kutyát” általában igaz a történelemre is. Mert a szemtanuk elmesélik a családban a valóságot, amit aztán továbbadnak egymásnak a generációk, és – pláne a 20. századi technikai fejlődés folyományaként – maradnak bizonyítékok is. Lehet, hogy az abban érdekelt hatalom egy ideig el tudja leplezni ezeket megfélemlítéssel, zsarolással és egyéb méltatlan eszközökkel, vagy bevetheti az erőforrásait a hamisítás érdekében (például nyomtathat és kötelezővé tehet hazug tankönyveket), de az igazság búvópatakként megmarad és felszínre tör előbb-utóbb.

Hiszen harminc éven keresztül nevezték „ellenforradalomnak” ’56-ot is, mégis fennmaradt az igaz históriája. 

Ráadásul hiába próbálták ezügyben az „agymosást” nemzedékeken keresztül, az ezen felnőtt újabb generációk is szinte azonnal befogadták az események hamisítatlan változatát. A három évtizednyi hazugság persze a benne élők egy nagy részének fájdalmas lehetett; főleg azok sínylették meg a történelemhamisítást, akik személyükben vagy a családjuk által részesei voltak, és kénytelenek voltak eltűrni, hogy áldozatukat meggyalázzák. A történelmi igazságszolgáltatás – ha nem is az egyént, de legalább az utódokat érintve – működik, és ma a nekik kijáró tisztelet illeti meg az 1956-os forradalomban és szabadságharcban közreműködőket. (folyt.köv.)

Tanulságos történelem (3)

Változhat-e az ember?

Két posztban is 1956 tanulságait próbáltam megfogalmazni – jellemzően pedagógusként gondolkodva. Ebben a befejező részben az a tanulság következik, amit önismereti coachként látok fontosnak: 1956 kétségtelenül Nagy Imre jellempróbája volt.

Kevéssé közismert a forradalomban legfontosabb szerepet vitt politikusról, hogy azt a rendszert, amit a nép meg akart dönteni, ő maga is kiszolgálta – mégpedig a legfelsőbb szinteken: a parasztságot sújtó kötelező beszolgáltatás legfőbb irányítója volt miniszterként; felelős volt rengeteg ember súlyos szenvedéseiért. Kommunista volt és szolgálta az „ügyet”. DE! Talán az egész világtörténelmet nézve is kivételes módon demokratává vált az események alatt, és az élete árán is vállalta a magyar nép függetlenségi törekvésének támogatását.

Ilyen személyes fordulatra nagyon kevés ember képes – az ő „jutalma” az lett, hogy ma hősként tiszteljük. Szerintem az áldozata épp attól magasztos, hogy ez egy „pálfordulás” következménye volt – reményt ad arra mindannyiunknak, hogy a jellemünk alakítható, hogy tudunk változni, felnőni a feladatainkhoz, a felelősségeinkhez.

Tudom, sokan idegenkednek a politikai fejtegetésektől – de ezt a hetet 1956 miatt muszáj mégis valamennyire politikai szemüvegen keresztül is nézni! Ma, amikor a népszerűségi statisztikák szerint a legnépszerűbb vezető politikusaink alig érnek el 30%-nál magasabb elfogadottságot – én meg akarom engedni magamnak azt a reményt is, hogy Nagy Imre politikusi magatartása nem egyedülálló; hogy van/lesz a hazánknak olyan politikai elitje, amely méltó 1956 mártírjaihoz.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...