Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Koncentrációt fejlesztő játékok, gyakorlatok

koncentráció fejlesztés

 

BUMM

A körben ülő játékosok sorban számolnak 1-től, ritmusban. Ha végigért a kör, jöhet a feladat: megegyezünk a szorzótábla egyik számában, például a 6-osban; aki a 6-oshoz ér, nem a számot mondja, hanem azt, hogy „bumm”, és a 6 többszöröseinél is így teszünk. Tovább lehet nehezíteni a gyakorlatot újabb szabályokkal, például kerek számnál „bamm”-ot kell mondani; vagy amikor szám helyett a „bumm” hangzik el, akkor megfordítjuk a számolás irányát; vagy két különböző számolást is indítunk, egyikben „bumm”-ot, másikban „bamm”-ot kell mondani meghatározott helyen.

EGY, KETTŐ, NÉGY…

Taps, dobbantás, csettintés, combra ütés, mellkasra ütés, stb. hangjaival játsszuk ezt a ritmusjátékot. Először a kiválasztott gesztusokból ritmusra 1-1-et megcsinálunk, több ismétléssel. Ha begyakoroltuk, minden ismétlésnél duplázzuk a gesztus mennyiségét, egészen 16-ig, majd visszafelé is 1-ig. (1-2-4-8-16-8-4-2-1 darab minden gesztusból ritmusra.) Nehezíthetjük gyorsítással vagy tovább duplázással, esetleg mozgással is kombinálhatjuk.

HANGSÚLY

Az 1, 2, 3, 4 számsorral játszunk. Üljünk körbe, majd kérjük meg az első játszót, hogy kezdje el a számsort az 1-sel. Ezután a következő játszók folytatják a 2-sel, 3-sal és a 4-sel, majd újrakezdik. Menjünk végig ezzel mindenkin. Maradjunk ritmusban! Ezután újrakezdjük, de úgy, hogy a hangsúly minden újra megkezdett számsornál a következő számra essen: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, stb. Nehezíthetjük a gyakorlatot azzal, ha több számból álló számsorral dolgozunk.

HÁROM HANG

Ezt a játékot holt-idő kitöltőnek ajánlom. Az első játékos kigondol egy három hangból álló szót, pl: ’kép’ – ezt nem mondja ki, hanem helyette röviden körülírja: ’a fotó is ez’. Ebből a következő játékos kitalálja a gondolt szót, de nem mondja ki hangosan ő sem, hanem továbbra is fejben megváltoztat benne egy hangot, pl. ’kép’ → ’kap’ és ő is csak körülírást ad, pl. ’karácsonykor mindenki ajándékot…’, stb. Bármeddig játszható, mert rengeteg ilyen szó van a magyarban. Vigyázat: a hosszú magán- és mássalhangzók is külön hangnak számítanak, hisz pl. ’kor’ és ’kór’ vagy ’ara’ és ’arra’ egész mást jelentenek. Buszon, vonaton jó unaloműző, akár ketten is elegendőek hozzá!

MELYIK AZ ÉN KEZEM?

A játszók körben ülnek úgy, hogy egymás térdét elérhessék. (A földön térdelve is lehet játszani.) A játékmester kérje meg a játékosokat, hogy emeljék fel a jobb kezüket és tegyék a jobb szomszédjuk bal térdére a tenyerüket; utána emeljék fel a bal kezüket és tegyék a bal szomszédjuk jobb térdére úgy, hogy átnyúlnak a már ott lévő kéz alatt. Így „összekeverednek” a kezek, mindenki saját két keze közé másik játékosok kezei esnek. Innen indul a játék: kijelöljük a kezdő kezet, aki egyet üt az alatta levő térdre, ezzel indítva a kéz-ütést jobb felé: minden következő kéznek egyet kell ütnie, hogy haladjon a sor. De bármelyik kézzel lehet bármikor kettőt ütni (vigyázzunk, hogy egyértelműen két ütést lehessen érzékelni), ekkor visszafordul a haladás iránya. Ha valaki téveszt – kiesik az ütemből, rosszkor vagy nem üt -, a tévesztő kezét hátrateszi, azzal már nem játszik. Ha mindkét kezével vét, akkor ki is ül a körből. Ha úgy esnek ki a kezek, hogy a maradékok nincsenek összekeveredve, akkor helyezzük át a kezeket a térdeken.

TAPSFORDÍTÓ

Nagyon hasonlít a „Melyik az én kezem?” játékra, de itt tapssal játszunk. Körbeállunk; az első játszó tapsol egyet. A tőle jobbra álló is ezt teszi, és így tovább, egészen addig, míg valaki kettőt tapsol, s ezzel megfordítja a haladás irányát.  Minél gyorsabban kell folytatni mindig a sort; aki késlekedik, rosszkor tapsol vagy nem tapsol, kiesik.

SÉTATÉR

A játékmesternek legyen néhány bekészített szövege ehhez a játékhoz; ezekből egy történet kerekedjen ki úgy, hogy egyes szavak többször is előforduljanak bennük. Ezeket a szavakat osztjuk ki előre a játszók között – a történet felolvasása közben mindegyikük a saját szavára figyel: amikor elhangzik a szó, valamilyen előre megbeszélt cselekvést kell végezni. Például felállni, tapsolni, hangot adni, stb. Ha kevesebb játékossal játsszuk, több szót és cselekvést is kaphat egy ember. Lehet közös feladatokat is adni, például egyes szavaknál az egész csapatnak fel kell állnia, vagy csak a fiúknak kell tapsolnia, stb. Bővíthető a feladat azzal is, hogy a szövegeket maguk a játszók készítik el előre; vagy nagyon ügyeseknél elhagyható az írott történet, mesélhetnek spontán, fantáziából is.

SZÁMFUTTATÁS

Körben ülünk. Az első játékos kezdjen el számolni 1-től, a mellette jobbra ülő folytassa 2-vel és így tovább. Tartsunk ritmust! Ha a végére értünk, elölről kezdjük, de előtte jelöljünk ki egy játékost, aki majd egy következő számsort indít. Az első számsort futtatjuk a kezdőkör szerint, majd a kijelölt játékos is indít egyet – az ő számsorát is folytatjuk. Ha ügyes a csoport, újabb és újabb számsorokat lehet indítani. Lehet, hogy menet közben 1-1 számsor elveszik, de folytassuk – a cél, hogy minél magasabb számokig elérjünk anélkül, hogy meg kellene állítani a játékot. A játékmester különböző kreatív ötletekkel tovább nehezíthet, például két futtatott számsor közül az egyikben kettesével kell számolni, vagy a számsorokban a bizonyos számok helyén „bumm” szót mondhat csak a játékos, stb.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen