BUMM
A körben ülő játékosok sorban számolnak 1-től, ritmusban. Ha
végigért a kör, jöhet a feladat: megegyezünk a szorzótábla egyik számában,
például a 6-osban; aki a 6-oshoz ér, nem a számot mondja, hanem azt, hogy
„bumm”, és a 6 többszöröseinél is így teszünk. Tovább lehet nehezíteni a
gyakorlatot újabb szabályokkal, például kerek számnál „bamm”-ot kell mondani;
vagy amikor szám helyett a „bumm” hangzik el, akkor megfordítjuk a számolás
irányát; vagy két különböző számolást is indítunk, egyikben „bumm”-ot, másikban
„bamm”-ot kell mondani meghatározott helyen.
EGY, KETTŐ, NÉGY…
Taps, dobbantás, csettintés, combra ütés, mellkasra ütés,
stb. hangjaival játsszuk ezt a ritmusjátékot. Először a kiválasztott
gesztusokból ritmusra 1-1-et megcsinálunk, több ismétléssel. Ha begyakoroltuk,
minden ismétlésnél duplázzuk a gesztus mennyiségét, egészen 16-ig, majd
visszafelé is 1-ig. (1-2-4-8-16-8-4-2-1 darab minden gesztusból ritmusra.)
Nehezíthetjük gyorsítással vagy tovább duplázással, esetleg mozgással is
kombinálhatjuk.
HANGSÚLY
Az 1, 2, 3, 4 számsorral játszunk. Üljünk körbe, majd kérjük
meg az első játszót, hogy kezdje el a számsort az 1-sel. Ezután a következő
játszók folytatják a 2-sel, 3-sal és a 4-sel, majd újrakezdik. Menjünk végig
ezzel mindenkin. Maradjunk ritmusban! Ezután újrakezdjük, de úgy, hogy a
hangsúly minden újra megkezdett számsornál a következő számra essen: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1,
2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, stb. Nehezíthetjük a gyakorlatot azzal, ha több számból
álló számsorral dolgozunk.
HÁROM HANG
Ezt a játékot holt-idő kitöltőnek ajánlom. Az első játékos
kigondol egy három hangból álló szót, pl: ’kép’ – ezt nem mondja ki, hanem
helyette röviden körülírja: ’a fotó is ez’. Ebből a következő játékos kitalálja
a gondolt szót, de nem mondja ki hangosan ő sem, hanem továbbra is fejben
megváltoztat benne egy hangot, pl. ’kép’ → ’kap’ és ő is csak körülírást ad,
pl. ’karácsonykor mindenki ajándékot…’, stb. Bármeddig játszható, mert rengeteg
ilyen szó van a magyarban. Vigyázat: a hosszú magán- és mássalhangzók is külön
hangnak számítanak, hisz pl. ’kor’ és ’kór’ vagy ’ara’ és ’arra’ egész mást
jelentenek. Buszon, vonaton jó unaloműző, akár ketten is elegendőek hozzá!
MELYIK AZ ÉN KEZEM?
A játszók körben ülnek úgy, hogy egymás térdét elérhessék.
(A földön térdelve is lehet játszani.) A játékmester kérje meg a játékosokat,
hogy emeljék fel a jobb kezüket és tegyék a jobb szomszédjuk bal térdére a
tenyerüket; utána emeljék fel a bal kezüket és tegyék a bal szomszédjuk jobb
térdére úgy, hogy átnyúlnak a már ott lévő kéz alatt. Így „összekeverednek” a
kezek, mindenki saját két keze közé másik játékosok kezei esnek. Innen indul a
játék: kijelöljük a kezdő kezet, aki egyet üt az alatta levő térdre, ezzel
indítva a kéz-ütést jobb felé: minden következő kéznek egyet kell ütnie, hogy
haladjon a sor. De bármelyik kézzel lehet bármikor kettőt ütni (vigyázzunk,
hogy egyértelműen két ütést lehessen érzékelni), ekkor visszafordul a haladás
iránya. Ha valaki téveszt – kiesik az ütemből, rosszkor vagy nem üt -, a
tévesztő kezét hátrateszi, azzal már nem játszik. Ha mindkét kezével vét, akkor
ki is ül a körből. Ha úgy esnek ki a kezek, hogy a maradékok nincsenek
összekeveredve, akkor helyezzük át a kezeket a térdeken.
TAPSFORDÍTÓ
Nagyon hasonlít a „Melyik az én kezem?” játékra, de itt tapssal játszunk. Körbeállunk; az első játszó tapsol egyet. A tőle jobbra álló is ezt teszi, és így tovább, egészen addig, míg valaki kettőt tapsol, s ezzel megfordítja a haladás irányát. Minél gyorsabban kell folytatni mindig a sort; aki késlekedik, rosszkor tapsol vagy nem tapsol, kiesik.
SÉTATÉR
A játékmesternek legyen néhány bekészített szövege ehhez a
játékhoz; ezekből egy történet kerekedjen ki úgy, hogy egyes szavak többször is
előforduljanak bennük. Ezeket a szavakat osztjuk ki előre a játszók között – a
történet felolvasása közben mindegyikük a saját szavára figyel: amikor
elhangzik a szó, valamilyen előre megbeszélt cselekvést kell végezni. Például
felállni, tapsolni, hangot adni, stb. Ha kevesebb játékossal játsszuk, több
szót és cselekvést is kaphat egy ember. Lehet közös feladatokat is adni,
például egyes szavaknál az egész csapatnak fel kell állnia, vagy csak a fiúknak
kell tapsolnia, stb. Bővíthető a feladat azzal is, hogy a szövegeket maguk a
játszók készítik el előre; vagy nagyon ügyeseknél elhagyható az írott történet,
mesélhetnek spontán, fantáziából is.
SZÁMFUTTATÁS
Körben ülünk. Az első játékos kezdjen el számolni 1-től, a
mellette jobbra ülő folytassa 2-vel és így tovább. Tartsunk ritmust! Ha a
végére értünk, elölről kezdjük, de előtte jelöljünk ki egy játékost, aki majd
egy következő számsort indít. Az első számsort futtatjuk a kezdőkör szerint,
majd a kijelölt játékos is indít egyet – az ő számsorát is folytatjuk. Ha ügyes
a csoport, újabb és újabb számsorokat lehet indítani. Lehet, hogy menet közben
1-1 számsor elveszik, de folytassuk – a cél, hogy minél magasabb számokig
elérjünk anélkül, hogy meg kellene állítani a játékot. A játékmester különböző
kreatív ötletekkel tovább nehezíthet, például két futtatott számsor közül az
egyikben kettesével kell számolni, vagy a számsorokban a bizonyos számok helyén
„bumm” szót mondhat csak a játékos, stb.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése