Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Koncentrációt fejlesztő játékok, gyakorlatok

koncentráció fejlesztés

 

BUMM

A körben ülő játékosok sorban számolnak 1-től, ritmusban. Ha végigért a kör, jöhet a feladat: megegyezünk a szorzótábla egyik számában, például a 6-osban; aki a 6-oshoz ér, nem a számot mondja, hanem azt, hogy „bumm”, és a 6 többszöröseinél is így teszünk. Tovább lehet nehezíteni a gyakorlatot újabb szabályokkal, például kerek számnál „bamm”-ot kell mondani; vagy amikor szám helyett a „bumm” hangzik el, akkor megfordítjuk a számolás irányát; vagy két különböző számolást is indítunk, egyikben „bumm”-ot, másikban „bamm”-ot kell mondani meghatározott helyen.

EGY, KETTŐ, NÉGY…

Taps, dobbantás, csettintés, combra ütés, mellkasra ütés, stb. hangjaival játsszuk ezt a ritmusjátékot. Először a kiválasztott gesztusokból ritmusra 1-1-et megcsinálunk, több ismétléssel. Ha begyakoroltuk, minden ismétlésnél duplázzuk a gesztus mennyiségét, egészen 16-ig, majd visszafelé is 1-ig. (1-2-4-8-16-8-4-2-1 darab minden gesztusból ritmusra.) Nehezíthetjük gyorsítással vagy tovább duplázással, esetleg mozgással is kombinálhatjuk.

HANGSÚLY

Az 1, 2, 3, 4 számsorral játszunk. Üljünk körbe, majd kérjük meg az első játszót, hogy kezdje el a számsort az 1-sel. Ezután a következő játszók folytatják a 2-sel, 3-sal és a 4-sel, majd újrakezdik. Menjünk végig ezzel mindenkin. Maradjunk ritmusban! Ezután újrakezdjük, de úgy, hogy a hangsúly minden újra megkezdett számsornál a következő számra essen: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, stb. Nehezíthetjük a gyakorlatot azzal, ha több számból álló számsorral dolgozunk.

HÁROM HANG

Ezt a játékot holt-idő kitöltőnek ajánlom. Az első játékos kigondol egy három hangból álló szót, pl: ’kép’ – ezt nem mondja ki, hanem helyette röviden körülírja: ’a fotó is ez’. Ebből a következő játékos kitalálja a gondolt szót, de nem mondja ki hangosan ő sem, hanem továbbra is fejben megváltoztat benne egy hangot, pl. ’kép’ → ’kap’ és ő is csak körülírást ad, pl. ’karácsonykor mindenki ajándékot…’, stb. Bármeddig játszható, mert rengeteg ilyen szó van a magyarban. Vigyázat: a hosszú magán- és mássalhangzók is külön hangnak számítanak, hisz pl. ’kor’ és ’kór’ vagy ’ara’ és ’arra’ egész mást jelentenek. Buszon, vonaton jó unaloműző, akár ketten is elegendőek hozzá!

MELYIK AZ ÉN KEZEM?

A játszók körben ülnek úgy, hogy egymás térdét elérhessék. (A földön térdelve is lehet játszani.) A játékmester kérje meg a játékosokat, hogy emeljék fel a jobb kezüket és tegyék a jobb szomszédjuk bal térdére a tenyerüket; utána emeljék fel a bal kezüket és tegyék a bal szomszédjuk jobb térdére úgy, hogy átnyúlnak a már ott lévő kéz alatt. Így „összekeverednek” a kezek, mindenki saját két keze közé másik játékosok kezei esnek. Innen indul a játék: kijelöljük a kezdő kezet, aki egyet üt az alatta levő térdre, ezzel indítva a kéz-ütést jobb felé: minden következő kéznek egyet kell ütnie, hogy haladjon a sor. De bármelyik kézzel lehet bármikor kettőt ütni (vigyázzunk, hogy egyértelműen két ütést lehessen érzékelni), ekkor visszafordul a haladás iránya. Ha valaki téveszt – kiesik az ütemből, rosszkor vagy nem üt -, a tévesztő kezét hátrateszi, azzal már nem játszik. Ha mindkét kezével vét, akkor ki is ül a körből. Ha úgy esnek ki a kezek, hogy a maradékok nincsenek összekeveredve, akkor helyezzük át a kezeket a térdeken.

TAPSFORDÍTÓ

Nagyon hasonlít a „Melyik az én kezem?” játékra, de itt tapssal játszunk. Körbeállunk; az első játszó tapsol egyet. A tőle jobbra álló is ezt teszi, és így tovább, egészen addig, míg valaki kettőt tapsol, s ezzel megfordítja a haladás irányát.  Minél gyorsabban kell folytatni mindig a sort; aki késlekedik, rosszkor tapsol vagy nem tapsol, kiesik.

SÉTATÉR

A játékmesternek legyen néhány bekészített szövege ehhez a játékhoz; ezekből egy történet kerekedjen ki úgy, hogy egyes szavak többször is előforduljanak bennük. Ezeket a szavakat osztjuk ki előre a játszók között – a történet felolvasása közben mindegyikük a saját szavára figyel: amikor elhangzik a szó, valamilyen előre megbeszélt cselekvést kell végezni. Például felállni, tapsolni, hangot adni, stb. Ha kevesebb játékossal játsszuk, több szót és cselekvést is kaphat egy ember. Lehet közös feladatokat is adni, például egyes szavaknál az egész csapatnak fel kell állnia, vagy csak a fiúknak kell tapsolnia, stb. Bővíthető a feladat azzal is, hogy a szövegeket maguk a játszók készítik el előre; vagy nagyon ügyeseknél elhagyható az írott történet, mesélhetnek spontán, fantáziából is.

SZÁMFUTTATÁS

Körben ülünk. Az első játékos kezdjen el számolni 1-től, a mellette jobbra ülő folytassa 2-vel és így tovább. Tartsunk ritmust! Ha a végére értünk, elölről kezdjük, de előtte jelöljünk ki egy játékost, aki majd egy következő számsort indít. Az első számsort futtatjuk a kezdőkör szerint, majd a kijelölt játékos is indít egyet – az ő számsorát is folytatjuk. Ha ügyes a csoport, újabb és újabb számsorokat lehet indítani. Lehet, hogy menet közben 1-1 számsor elveszik, de folytassuk – a cél, hogy minél magasabb számokig elérjünk anélkül, hogy meg kellene állítani a játékot. A játékmester különböző kreatív ötletekkel tovább nehezíthet, például két futtatott számsor közül az egyikben kettesével kell számolni, vagy a számsorokban a bizonyos számok helyén „bumm” szót mondhat csak a játékos, stb.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...