Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - Az emberi viselkedésről: az előítélet 5.

 

Az előítélet és a bűnbak-keresés

A konkrét, egyedi előítéletek tanulás útján keletkeznek - és több okból alakulnak ki. Ezek nem zárják ki egymást, sőt, mindegyikük jelen lehet egyidejűleg is.

Anyagi előnyök: egy társadalomban akkor válnak élesebbé, amikor a rendelkezésre álló erőforrások szűkösek. 

Jólét idején csökken az előítéletesség, mert nincs konfliktus és feszült helyzet amiatt, hogy sokan nélkülözni kénytelenek. 

Míg szegénységben hajlamosak az emberek a náluk jobban boldogulókról elhinni, hogy valamilyen csoportjellemzőjük miatt érvényesülnek jobban. Lehet, hogy az uralkodó csoport azért próbál kizsákmányolni vagy háttérbe szorítani egy kisebbségi csoportot, hogy így anyagi előnyökre tegyen szert. Például a Horthy-korszak Magyarországán azért erősödött fel az antiszemitizmus, mert Trianon miatt négyszázezer határon túlra rekedt magyar visszatelepült a határon belülre – csupa fiatal, jól képzett, agilis ember, akiknek a kicsinnyé lett ország nem tudott egzisztenciát teremteni. A társadalmi válasz erre az volt, hogy a zsidó orvosok, tanárok, mérnökök, stb. elveszik a helyeket a „jó magyarok” elől – persze, hiszen a zsidók köztudottan összetartanak és mindig is kisajátították a legjobb lehetőségeket.

A bűnbak keresés: A frusztrált egyén erősen hajlik arra, hogy odavágjon frusztrációjának okozójára. 

De ha a frusztráció okozója túlságosan hatalmas vagy túlságosan nehezen megközelíthető ahhoz, hogy közvetlenül bosszút lehessen állni rajta – így egy viszonylag gyenge és ártatlan személyt vagy csoportot okolunk olyasmiért, ami nem az ő hibájából történt; azzal a személlyel szemben leszünk agresszívek, aki a kívülálló csoporthoz tartozik: egy jól észrevehető, viszonylag gyenge és kezdettől fogva nem kedvelt csoporthoz, amelyre tehát áthelyezzük agresszivitást.

Önigazolás: Igyekszünk lebecsülni azt a csoportot, ami felé az agresszivitásunk irányul: 

ha értéktelen, tagjai buták, erkölcstelenek - tulajdonképpen nem is emberek -, akkor leigázhatjuk őket, megfoszthatjuk őket lehetőségektől, vagy akár meg is gyilkolhatjuk őket, hiszen nem kell azt gondolnunk magunkról, hogy mi erkölcstelenek vagyunk.

Az önértékelés fenyegetése: ha a legkevésbé megbecsült réteghez tartozunk, igényünk támadhat arra, hogy legyen egy nálunk is megnyomorítottabb kisebbség, így mégiscsak lesznek, akikkel szemben fölényben érezhetjük magunkat.

Tekintélyelv: Vannak eleve előítéletes emberek – a tekintélyelvű személyiségek. 

Gondolkodásmódjuk merev; értékrendszerük konvencionális; nem tűrik a gyengeséget; hívei a megtorlásnak; nagymértékben gyanakvóak; szokatlanul erős tiszteletet táplálnak mindenféle tekintély iránt; minden kisebbségi csoporttal szemben heves előítéletet tanúsítanak. Az ilyen jellemvonások mögött a szülők viselkedése áll: olyanok nevelték őket, akik a szeretet megvonását és a félelem keltést alkalmazták az engedelmességre való nevelésben. Ezért ez az ember a gyermekkorában felhalmozott – szülei felé irányuló, de kiélni nem tudott – bosszúvágyát felnőttként félelme és bizonytalansága miatt a gyengébb csoportokon meri kiélni, miközben kifelé fenntartja a tekintély feltétlen tiszteletét. (folyt. köv.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen