Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Példamutatás

Segítsünk magunkon és egymáson!


Elhűlve olvasom, hogy a kisvárosban, ahol élek,

mennyi bűncselekmény történt a napokban

és a közelmúltban. Gyerekeket támadnak meg szintén gyerekek, hogy elvegyék az értékeiket; étteremben randalíroznak és fizetség nélkül távoznak kamaszok; házak körül somfordálnak gyanús alakok… Megszaporodtak az ilyen esetek!

Elsősorban védekeznünk kell – minden módon, ahogy lehet, és természetesen a gyerekeket, akik a legvédtelenebbek, kell a legjobban óvnunk.
Amikor már megtettünk minden ilyen óvintézkedést, álljunk meg egy pillanatra, és gondolkodjunk el azon, mi is történik itt.

Ezek a tünetek bizony a társadalom leromlott állapotáról árulkodnak!

Olyan sokrétű ez a leromlottság, hogy napestig lehetne sorolni, mi mindennel van (szerintem óriási) gond.
Mit lehet tenni (a védekezésen túl)?
Én úgy gondolom, hogy

egyedül a példamutatás segít abban, hogy jobb világ köszöntsön ránk.

És példamutatónak lenni csakis egyénileg lehetséges. Magunkért felelősséget vállalva. Ha mindenki a maga helyén, a maga lehetőségeihez mérten, a maga környezetében megteszi, amit másoktól is elvár, az oda-vissza hatásként működik.
Ez sem egycsapásra oldja meg a társadalmi problémákat és pláne nem ad megoldást a fenti konkrét esetekre – emiatt kérdezhetnétek, hogy ugyan mit érek el vele, ha én toleráns vagyok, empatikusan viselkedem; ha nem csak élek bele a világba, hanem mindent tudatosan etikusan teszek? De a kérdést meg kell fordítani: mi nem történik meg biztosan, ha mindenki úgy gondolkodik, hogy egy emberen semmi nem múlik?
A „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” jelmondat az élet bármely területére alkalmazható – annyit jelent, hogy bár a világot nem fogod megváltani, de a világ szempontjából apróságnak számító dolgokkal Te is hozzájárulhatsz a jobbá tételéhez.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen