Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Gondolok rátok (3 rész)

 

tanítványok

Gondolok rátok! (1)

Történt velem egy kellemetlen eset. Nem jutott eszembe a neve az egyik régebbi diákomnak. Ott volt a nyelvem hegyén, mert amint megláttam, rögtön tudtam, hogy tanítottam, azonnal 

kedves emlékek tolultak elő arról a csapatról, amelyiknek a tagja volt, de a neve…. nem, és nem.

Kiszámoltam. A szentesi gimiben alsóhangon is 3570 tanítványom lehetett. Nem tudom, lehetséges-e egyáltalán ennyi nevet egyszerre fejben tartani, de ha igen, nálam akkor is van más „felmentő” érv. Ugyanis a memóriánk úgy működik, hogy az aktuálisan nem használt dolgok hátrébb sorolódnak, hogy helyet adjanak az új információknak – így van nálam is: a jelenlegi tanítványaim neveit használom, a régiekét pedig félig-meddig (és csakis ideiglenesen) homályban tartja a memóriám.

De hát mi a név? A Rómeó és Júlia után szabadon: a virág, amit rózsának hívunk, épp ugyanolyan illatos lenne akkor is, ha a neve más lenne… – szóval drága Gergő (mert persze amint elsétáltam, rögtön beugrott), innen is üzenem, hogy igenis emlékszem rád, akkor is, ha bajba kerültem a neveddel.

Gondolok rátok! (2)

A kis herceg című regényből rongyosra idézték már azt a sort, hogy "Te egyszer és mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél." (Antoine de Saint-Exupéry)

Én adnék ennek egy nem megszokott értelmezést: a felelősség nemcsak a „megszelidítettről” szól, hanem a „megszelidítőről” is abban az értelemben, hogy akit egyszer már beköltöztettél a szívedbe, az ott berendezkedett, magára alakította a saját szobáját, és te úgy őrzöd azt neki, ahogy a kirepült gyerekeid valamikori kuckóját: oda bármikor újra megtérhet egy-egy éjszakára.

A szív falai rugalmasak: 

bármennyi szoba nyílhat benne – az enyémben is van rengeteg, a gimis tanítványaim 3750 szobáján kívül is megannyi. Nem mondom, hogy minden nap, de időről-időre mindegyikbe bemegyek szétnézni, port törölni… és friss ágyneműt húzok ott, ahová érkezni üzente magát valaki.

Gondolok rátok! (3)

Meglepett és elgondolkodtatott egy minapi üzenet-váltás. Megláttam egy örömteli tudósítást egy nemrégi volt tanítványom sikeréről, így írtam neki pár érdeklődő sort – és ő kiemelte a válaszában, hogy ez nagyon jólesett neki.

Milyen furcsa, hogy ami nekem természetes – attól, hogy egy-egy diákom már csak „volt”, attól még örökre megmarad az „enyémnek” -, az benne kétségeket ébreszthetett.

Pedig igenis gondolok rátok – kedves rég vagy nemrég elballagottjaim! Persze ezt nem úgy teszem, hogy üzenek, írok, felhívlak titeket – az időben is lehetetlen vállalkozás lenne (csak 

a gimiben alsóhangon lehettetek vagy 3750-en

); a gondolat gyorsan repül, gondolni lehet egyszerre sokakra és gyakran.

És kíváncsi vagyok az életetekre, a sikereitekre, a boldogulásotokra! Úgyhogy üzenjetek, írjatok, hívjatok fel – tudjátok: nektek én voltam az egyetlen gimis történelem- és/vagy szalap-tanárotok, nekem meg leehettetek alsóhangon vagy 3750-en történelem- és/vagy szalap-tanítványaim… Ja, és tudjátok: a hegy meg a Mohamed, meg ilyenek….

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...