Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Nem a tanárnak tanulsz... (3)

 

iskolai rém

Csak szólam, hogy „mindenki tehetséges valamiben”?

Tinédzser fiú - tízezer ember előtt énekel a stadionban.

Kamasz lány - olyan természetességgel ölel át egy síró kisfiút, hogy körülötte minden felnőtt elnémul.

Középiskolás srác - minden reggel 5-kor felkel, hogy edzés előtt még megcsinálja a háziját.
Tizenéves lány - a családi viharok közepette is úgy mond verset az iskolai ünnepségen, mintha csak az ő hangja tartaná össze a világot.

 

Közülük egyet kivetett magából a gimnázium; a másik minden félévkor bukásra áll a reáltárgyakból; a harmadik, ha megfeszül, sem tud hármasnál jobb átlagot elérni; a negyediket pedig a rossz átlaga miatt a szülei azzal fenyegetik, hogy kiveszik a suliból, és mehet dolgozni.
Mert amit tudnak, amit hoznak magukkal – nem számít igazán az iskolában.

Hiába a tehetség az együttérzésben, a mozgásban, az érzelmi rezonanciában, a művészeti tevékenységben, ha nem képlet, évszám vagy törvény formájában jelenik meg, nem mérhető, nem osztályozható, nem „érték”.

És ez nagy baj. Mert a legtöbb gyerekben ott van valami, amit felnőttként hívunk majd úgy: emberi minőség. De amíg kicsik, csak annyit mondunk rá: „érzékeny”. „Nagyon művészi.” „Sokat álmodozik.”
És ezek a mondatok gyakran nem dicséretek – inkább csak tanári vagy szülői vállrándítások: jó, hogy ilyen, de ettől még nincs kész a mateklecke.

Az iskola (még mindig) az IQ világa szerint működik. Aki jól számol, jó a szövegértése, memóriája, az tanulónak számít. Aki empatikus, fantáziadús, gyors a helyzetfelismerésben vagy zsigereiben érzi a ritmust, az legfeljebb buksi simogatást kap. És ha jó lesz benne, dicsekedni lehet vele – de jegyet, ösztöndíjat, dicséretet ritkán adnak neki.

És amikor azt mondjuk: „Minden gyerek tehetséges valamiben” –
akkor is csak azokra gondolunk, akiknek tantárgyban kimagasló eredménye van.

Pedig a jövő nem ezt kéri majd számon. A jövő azt kérdezi: Tudsz-e együtt dolgozni másokkal? Tudsz-e nemet mondani? Tudsz-e bocsánatot kérni? Meg tudsz-e bízni valakiben? Fel tudsz-e ismerni egy hangulatot, egy elakadt mondat mögötti félelmet? Kreatívan tudsz-e megoldani egy helyzetet, ami sosem szerepelt a tankönyvben?

Ez mind érzelmi intelligencia. És ez az, amit az iskola legtöbbször nem értékel, lényegtelennek tart - mert egzaktul kifejezhetetlen vagy nem megmérhetőnek beállított.

De ez az oka annak, hogy rengeteg „közepes” gyerek válik ragyogó felnőtté. Hogy az iskolában „gyenge” diákból lesz kiváló edző, gyerekpszichológus, mozgásterapeuta vagy mentor. Mert nem az számít, mit tudtál 13 évesen visszamondani, hanem hogy mit láttál meg, mit éreztél át, mire voltál képes akkor, amikor senki nem kérte, csak egyszerűen így voltál „jelen”.

Mi, felnőttek, szülők, pedagógusok, rokonok, annyit tehetünk, hogy nem csak azokat ünnepeljük, akik ötöst hoznak. Hanem azokat is, akik meghallanak egy halk sóhajt, akik verset írnak titokban, akik zavarban vannak, ha dicsérik őket – de minden napra van bennük valami szép. Ezek a gyerekek lehet, hogy nem nyernek tantárgyi versenyt. De egyszer majd megmentenek valakit – vagy saját magukat. És ez sokkal nagyobb teljesítmény, mint amennyi a bizonyítványba fér.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...