Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Nem a tanárnak tanulsz (4)

a lélek edz

 

Ahol a lélek edz – de egyre kevesebb az óraszám

Az iskolaudvarokon néha látni egy-egy gyereket, aki a többiektől elkülönülve, különös mozdulatokat tesz – libeg, lebeg vagy éppen a saját árnyékát követve táncol. Nem zenére – csak úgy, magának. A mozdulatai nem szabályosak, nem sportosak – de van bennük valami, amit nehéz lenne megnevezni. Ritmus. Lélek. Kifejezés. Talán ő sem tudná megmondani, mit mesél el a teste – de biztos, hogy fontos.
És ha szerencséje van, épp nem szólnak rá.

Mert a testnevelés órákon egyre kevesebb idő jut a mozdulatra. És a rajzórákon egyre több a „feladat”. A versmondás egyre inkább „teljesítmény”, énekelni meg osztályzatra kell.

Pedig ezek lennének azok a terek, ahol a gyerek nemcsak tanul, de megmutatja magát. Ahol önmaga lehet – anélkül, hogy értékelnék. Ahol azt gyakorolhatja, hogyan fejezze ki a dühét egy dobszólamban, a félelmét egy pasztellvonallal, vagy az örömét egy futásban, ami nem pontszerző, de felszabadító.

A művészet és a sport nemcsak a testet vagy az „alkotókészséget” fejlesztik. Ez a két világ az érzelmi intelligencia műhelye is. Ahol a gyerek megtanul koncentrálni, küzdeni, hibázni, újrakezdeni, alkalmazkodni, együtt mozogni másokkal – és közben meghallani a saját belső hangját is. Itt lehet átélni, hogy nem baj, ha más vagy, ha másképp látsz, máshogyan mozdulsz. Hogy a hiba nem bukás, hanem elmozdulás. Hogy a teljesítmény nem mindig szám – néha csak egy bátor lépés, egy hangos üvöltés, egy halk vonal a papíron.

Mégis, ezek a tantárgyak – a művészetek, a testnevelés, a tánc, a dráma – egyre kevesebb figyelmet, óraszámot, támogatást kapnak az oktatási rendszerben. „Fejlesztő tárgyak” – mondják rájuk. Mellékesek. Kiegészítők. Jutalom vagy szünet két „rendes óra” között.

És amikor csökken az énekórák száma, amikor a rajz érettségin a művészettörténet évszámait kérik számon, amikor a sport az élsportolóknak van fenntartva, akkor egyre több gyerek marad érzelmi kifejezési lehetőség nélkül. Mert nem mindenkinek megy szavakkal. Nem mindenkinek megy felelésben.

Van, aki mozdulatban érti meg a világot. Van, aki képekben beszélne.
Van, aki egy verssorban találja meg azt, amit más tíz oldalon sem tud elmondani.

És amikor ezeket a tereket szűkítjük, akkor nemcsak a „színes” órákat vesszük el a gyerekektől – hanem a lehetőséget is, hogy biztonságban bontakozzanak ki. Hogy megmutassák, mi fáj nekik. Hogy elmondják, milyen a világ. Hogy rájöjjenek, mit tudnak kezdeni saját magukkal – ha valaki hagyja.

A jövő nemcsak mérnököket, programozókat és matematikusokat vár.
Hanem olyan embereket is, akik képesek megérezni, átérezni, kifejezni, együttérezni. Ehhez pedig szükség van színpadra, vászonra, zongoraszékre és sportpályára. Nemcsak délutánonként, különóraként, kiváltságként – hanem minden gyereknek, minden nap. Mert a lélek nem akkor fejlődik, amikor kérjük – hanem amikor van tere. És ahol nincs tér, ott előbb-utóbb csönd lesz. És ez a csönd nem a megnyugvásé lesz – hanem a visszahúzódásé, a szégyené, az önfeladásé.

Ahol a művészet és sport ott lehet a mindennapokban – ott a gyerek jelen lehet, nem csak „teljesít”. Ezért nem luxus, nem extra, nem kiváltság. Ez alap. És ami alap – azt nem szabad elvenni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...