Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ: Nem a tanárnak tanulsz...(1) - Mit is jelent ez valójában?

 

A. I. agyú robotok

„Nem a tanárnak tanulsz, hanem az életnek” – mit is jelent ez valójában?

A mondat egy nevelő szándékú figyelmeztetés – olyan helyzetben szokás mondani, amikor a diák látszólag csak azért tanul (vagy éppen nem tanul), hogy megfeleljen a tanárnak, hogy jó jegyet kapjon, vagy éppen elkerülje a büntetést. A mondat lényege, hogy a tanulás valódi célja nem a tanár elégedettsége vagy az iskolai elismerés, hanem az, hogy az életben boldoguljunk, fejlődjünk, gondolkodni, alkalmazkodni, dönteni tudjunk.

Ha lefejtjük róla az évszázados porlepte tanári szigor páncélját, ez a mondat tulajdonképpen egy kíméletlenül őszinte kijelentés. A tanulás valóban nem a tanár kedvéért történik. Nem a megfelelésért. Nem a jó jegyért. És nem azért, hogy a naplót szép sorok díszítsék, mintha verssorok volnának.

A tanulás nem látványos. Nincsenek benne tapsok, se színpad, se reflektor; nem ír róla senki posztot. A tanulás sokszor csöndes, apró történés, mint amikor egy mag elkezd csírázni a föld alatt. És van úgy, hogy évekig nem hajt ki.

De amikor egyszer csak jön egy helyzet, egy ember, egy választási pont, egy váratlan lehetőség – akkor az a tudás, amit egykor kényszerű megtanulnivalóként éltél meg, egyszer csak előbújik. A döntésedben, a szavaidban, a csendben, amit nem törsz meg, vagy a mondatban, amit kimondasz. Ott lesz benned.

Mert amit valaha magadévá tettél – legyen az egy verssor, egy évszám, egy képlet, egy gondolat – az a részed lett, és azzá tett téged, aki ma vagy. Nem azért, mert „hasznos” volt. Hanem mert formált. Kitágította az éned határait. Kicsit másként látsz tőle dolgokat.

Persze könnyű ezt mondani felnőttként. Egy tizenévesnek, aki előtt ott a világ zűrzavaros kérdőjelekkel és hormonokkal, a tanulás gyakran értelmetlennek tűnik. Mi köze Shakespeare-nek a TikTokhoz? Hova vezet egy periódusos rendszer az emberi kapcsolatok útvesztőjében?

És mégis: ezek a dolgok segítenek túlélni.
Segítenek, mert megtanítanak kérdezni. Kételkedni. Vitatkozni. Rácsodálkozni. Rendet teremteni. Érvelni. Figyelni. Változni. Átkeretezni. És olykor hallgatni. Máskor kiállni.
Az élethez ugyanis nem egy lexikon kell, hanem belső tartás. És az a tartás nem másból épül fel, mint a sok-sok rétegből, amit tudásként magunkra szedtünk – akármennyire is értelmetlennek tűnt akkor.

A tanulás tehát nem a tanárnak történik. És nem is az iskolának.
A tanulás az embernek történik. A jövőbeli önmagunkért. Azért, aki még most sem létezik – de ott növekszik bennünk, napról napra.

Nem a tanárnak tanulsz.
Nem is az életnek.
Saját magadért.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...