Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Nyáridőn 1-3.

 

nyári szünet

1. rész: Miért van szükségük a gyerekeknek valódi szünetre – tanulás helyett?

Sok szülőben már június elején megszületik a kérdés: „De hát egész nyáron semmit se fog tanulni?”
És a válasz – ha merünk őszinték lenni – így hangzik: Igen. Pont ez a dolga.

A nyári szünet ugyanis nem azért van, hogy elmaradt tananyagot pótoljunk, vagy hogy végre rendesen felkészüljünk a következő évre. A nyár lényege nem a tanulás – hanem a pihenés. És ez nem „lustálkodás” – hanem az idegrendszer, a test és a lélek törvényszerű igénye.

Gondolj csak bele: egy gyerek szeptembertől júniusig napi 7–8 órát tölt strukturált tanulással. Reggel időre kell kelnie, a napja be van osztva, dolgozatokat ír, szerepel, felel. Hazamegy, és kezdődhet a lecke, különóra, verseny, nyelvtanulás. Ez egy tízévesnek is olyan terhelés, amit egy felnőttől csak a munkájában várunk el.

És amikor végre jönne a szünet, akkor is előkerül a szorongás: „Ne essen vissza a szintje!”, „Legalább egy kis matek minden nap!”, „Ha most nem tanul, lemarad mások mögött.”

De igazából ki mögött? A pihenés nem visszaesés. A pihenés feltétel. Márpedig a fejlődésnek, a kíváncsiságnak, a valódi tanulásnak az az alapja, hogy legyen miből építkeznie az idegrendszernek.
Ahogy egy sportoló sem edz egész évben heti 7 napot – mert tönkremenne –, úgy egy tanuló gyereknek is szüksége van leállásra, lógásra, elnyúlós reggelekre, egybefolyó napokra, ahol nem teljesíteni kell, hanem lenni.

Ha egész évben azt hallja, hogy a pihenés „kiesés”, akkor egy idő után nem fog tudni pihenni felnőttként sem – csak a teljesítményből és a megfelelésből próbálja majd összeragasztani az identitását.

És mi történik, ha hagyjuk tényleg pihenni?

– Elkezd játszani.
– Kialszik magából egy év fáradtságot.
– Megint érdekelni kezdi, hogyan működik egy bogár vagy mitől sós a tenger.
– Talán unalmas perceiben kitalál valamit, amit egész életében vinni fog magával.
– Vagy csak: végre gyerek lehet.

Ez a nyári szünet dolga.
A tanulásé meg majd szeptembertől jön. És hidd el: sokkal könnyebben, ha közben volt idő levegőt venni.

2. rész: 7 tipp, hogy a nyár tényleg pihenés legyen – és mégis sokat adjon

(Teljesítménykényszer nélkül, bűntudatmentesen)

1. Ne a tanév folytatását várd – hanem a tanév ellensúlyát

A gyereked már év közben is elég sokat „dolgozott”. A nyár ne arról szóljon, hogy mit lehet még kipréselni belőle!

2. A játék a legfontosabb „tanulás” ilyenkor

Szabad játék = kreativitás, szabadság, önállóság, belső motiváció. Ezek az élet legfontosabb tanulási formái. Ne sajnáld tőle az időt, akkor se, ha „csak” gyurmázik, vízibombázik vagy bogarakat néz.

3. Unatkozni szabad – sőt, hasznos

Az unalom az a tér, ahol megszülethet a belső ötlet, kíváncsiság, saját cél. Ne töltsd ki minden percét programmal – engedd, hogy a gyerek is rátaláljon arra, mi érdekli őt magától.

4. Ösztönözd az önálló felfedezést, ne a tanulás imitálását

Ha olvas, az nagyszerű – de ne kötelezd, hogy olvasson. Ha kérdez, beszélgess vele – de ne ragaszkodj tantárgyszerű válaszokhoz. A valódi érdeklődés így születik: belülről kifelé.

5. A „semmi különös” napok is értékesek

Nem kell minden héten múzeum, tábor, kézműveskedés. Egy délután a kertben, nagyinál, vagy a parkban legalább annyira fejlődést hoz – csak másképp.

6. Mutass példát a pihenésben is

Ha azt látja, hogy te is képes vagy lelassulni, szünetet tartani, önfeledten lazítani, az neki is engedélyt ad erre. A gyerek nem csak az iskolától tanul – tőled is.

7. Legyen a nyár a kapcsolat ideje is

A lelassult időszakban jobban van tér egymásra. Mesélj neki a saját gyerekkorod nyarairól. Játsszatok közösen. Nevessetek sokat. Ezek a pillanatok többet érnek, mint bármilyen tudásanyag.

 

3. rész: Kötelező nyári olvasmány? Köszi, inkább ne!

Egy kitűnő tanuló felső tagozatossal beszélgettem a minap, kérdeztem, van-e valami, amit nem szeret az iskolában. Csak egy – felelte ő -, a kötelező olvasmány. Kiveséztük a dolgot, majd jött a csattanó – amit mindjárt elmesélek, de előbb pár gondolat a kötelező olvasmányok hiábavalóságáról:

Valamikor június elején, amikor a tanév végének eufóriája már majdnem átragad a gyerekekre is, csendben megérkezik a nyári kötelező olvasmányok listája. Nem ajánlott. Nem választható. Nem arról van szó, hogy ha kedve van, belekóstolhat. Kö-te-le-ző.

Lehet, hogy a „listán” csak egyetlen könyv szerepel – ez a jobbik eset; de van iskola, hol több könyvből is kell olvasónaplót írni. Talán van is köztük egy-egy érdekesnek ígérkező könyv, de gyakran olyan címek szerepelnek e listán, amelyeket a szülők (és sokszor a nagyszülők) idejében sem sikerült végigolvasni. Nem azért, mert ne tudtak volna olvasni. Hanem mert ezek a történetek, szereplők, nyelvezet és témák egyszerűen nem szólították meg őket semnemhogy a mai gyerekeket.

Kis barátomra visszatérve: tehát kiveséztük a dolgot, és végül egy jót nevettünk: ugyanis olvasónaplónak kellett készülnie a regényből, aminek az elolvasására kis barátom egy egész nyár alatt sem tudta rávenni magát, így azt az anyja írta meg - és aki annak rendje és módja szerint meg is kapta érte a maga (vagyis a fia) jutalmát, az ötöst. És ez a kiskrapek még csak lelkifurdalást sem érzett a dolog miatt, pedig általában igencsak kényes az iskolai teljesítményére (nagy tervei vannak a jövőre) – láttatva azt, hogy olyannyira felesleges feladatról van szó a kötelező olvasmányokkal és olvasónaplókkal, hogy még egy talpig becsületes gyerek sem érez lelkifurdalást a kicselezése miatt. (Folyt. köv.)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...