Szíven ütött ez a mondat:
„…a tanárnő a saját osztályát elengedve hagyta ott a tagozatot egy jobb élet reményében.”
Ezt egy szülő írta
rólam; az apropó az az eseménysor, ami a szentesi drámatagozattal manapság
történik – mégsem erről az aktualitásról szeretnék szólni. Hanem ennek a
mondatnak a többszörös igazságtalanságáról.
1: A szelektív emlékezet sajnos működik, ezért nem árt felidézni: mikor és miért is történt az a bizonyos „elengedés”?
Akkor hagytam
ott a gimnáziumot, amikor az ún. „státusztörvénnyel” a hatalom egyoldalúan
megváltoztatta a pedagógusok jogállását. Érvényes szerződésem volt arról, hogy
állami közalkalmazott vagyok, az ezzel kapcsolatos jogaimat törvény garantálta,
majd ezt egy tollvonással megsemmisítették, és – egy sokkal rosszabb (erről
később) – új szerződést ajánlottak fel. Mint minden szerződésnél, amit
egyoldalúan bont fel egyik fél, itt is lehetőség volt másik félként elfogadni
vagy elutasítani – én utóbbit választottam. A törvény elismerte ezt a jogot
azzal, hogy előírta a „kárpótlást” (felmondási időt és végkielégítést).
Az előző, közalkalmazotti státuszom ágazati törvénye szerint
4 havi felmentési idő járt volna nekem, ehelyett 1-et biztosítottak; és 8 havi
végkielégítés helyett 2 havit kaptam 35 évnyi szolgálati idő után – a törvényt
kijátszó cinikus jogi csűrés-csavarás eredményeként.
A „státusztörvény” nem csak anyagilag büntette azokat a pedagógusokat, akik ezt az egyoldalú szerződés-szegést nem fogadták el – KIZÁRÓLAG tanév közben lehetett elutasítani, KIZÁRÓLAG 2 hetes időszak alatt. Vagyis ha a fenti megcsonkított „kárpótlást” meg szerettem volna kapni, csakis az osztályom „elengedésével” mehettem el.
Mit kellett volna tennem? Megvárni a tanév végét, és 35 év után egy fillér nélkül kilépni a munkahelyemről a semmibe?
2: Otthagytam volna a tagozatot?
Hiszen most is tanítom a drámaisokat, többek közt e szülő gyerekét is a művészeti iskolában! De valóban, a gimnáziumot otthagytam – az ok egyszerre bonyolult és egyszerű: pont azért, ami ma történik. Az „én megmondtam, hogy ez lesz” ehhez a kulcs: a státusztörvénybe bele volt kódolva minden, ami az életbelépése után történt a közoktatásban – a pedagógusok megfélemlítése, jogaik csorbítása, büntetésük ezerféle felesleges adminisztrációs teherrel, kiszolgáltatottá tételük a teljesítmény-értékeléssel (amit csakis az igazgató jó- vagy rosszindulatán múlik), stb.
Mit kellett volna tennem? Megvárni, hogy mindez ugyanúgy végződjön számomra is, mint ahogy a most eltávolított kolléganőmmel történik?
3: A szülő másutt megjegyzi: „Nem a szakmai munkájával van a problémám.”
– Mi számít pedagógusi „szakmai munkának”? Az én hitvallásom szerint nem pusztán a szaktárgyi ismeretek tudása! A tanár az egész személyiségével végzi a szakmai munkát – az ismeretátadást rá lehet bízni a mesterséges intelligenciára is; de az emberséget és a példamutatást nem – az én szótáramban ezek jelentik a pedagógusi szakmai munkát. Nagy szavaknak tűnhetnek, de épp e kettő miatt KELLETT a státusztörvényt visszautasítanom – 25 évnyi gimnáziumi tanári pályám alatt mindig kritikus gondolkodásra, a vélemény-nyilvánítás fontosságára, a jogaink melletti kiállásra, szolidaritásra és önazonosságra tanítottam a diákjaimat. Ha a státusztörvénybe beletörődtem volna, akkor mindezt szembeköptem volna – visszamenőleg is hiteltelenítve az elveimet.
Mit kellett volna tennem? Behódolni, hogy azt közvetítsem
diákoknak-szülőknek, hogy minden, amit tőlem tanultatok vagy hallottatok, csak
lózung volt?
4: Vajon mit takarhat a „jobb élet reményében”? 35 évnyi
közalkalmazotti biztonság után 3 hónap alatt (amíg tartott a „kárpótlásom”)
felépíteni egy teljesen új életpályát. Minden piaci tudás és rutin híján
50+-osan próbálkozni „eladni” magam. Újra tanulásra adni a fejem – mert a
pedagógusként megszerzett 5 diplomám sem elég egy új egzisztencia
kialakításához. Bizonyos értelemben persze „jobb életet” sikerült felépítenem
az eltelt 3 évben: nem vonatkoznak rám a státusztörvény fent említett
elvtelenségei; legalábbis közvetlenül nem.
5: Azt is írja a szülő, hogy azzal van a baja, hogy én is részt veszek a „cirkusz-csinálásban”.
Mi is ez a „cirkusz”? Az évek alatt szisztematikusan gyakorolt jogtiprás a közoktatásban, a gimnáziummal és a drámatagozattal szembeni rosszindulatú tettek, megalkuvások, sunyi hallgatás oda vezetett, hogy ma a tagozatos diákok csak névleg drámaisok – a gimnáziumban gyakorlatilag megszűnt a tagozatos képzés. A „cirkusz” az ezzel szembeni harcunk – a nyilvánossághoz fordulás, a szülőkkel és az érintett diákokkal való összefogás; annak reménye, hogy mindez elég lesz legalább kármentésre. A szülő szerint baj van ezzel
– mit kellene inkább csinálnunk? Mit a verbálisan abuzált, törvénytelen táskamotozásoknak kitett, megfélemlített diákoknak? Mit a becsapott – hisz az ígért képzést nem kapják meg a gyerekeik - szülőknek? Mit a ma már nem a gimnáziumban tanító, de a drámais képzést a művészeti iskola égisze alatt menteni szándékozó tanároknak?
Az én elveim szerint az egyedüli helyes magatartás ebben a
helyzetben a „cirkusz-csinálás” – még akkor is, ha abban igaza van a szülőnek,
hogy kimaradhatnék belőle, hisz engem vár a „jobb élet”. Mert a meglapulásnak
biztosan további elnyomás a vége, míg annak, ha csinálunk valamit, talán még a
mai magyar valóságban is lehet eredménye.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése