Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Szíven ütött ez a mondat

 

A HMG-s események margójára

Szíven ütött ez a mondat:

„…a tanárnő a saját osztályát elengedve hagyta ott a tagozatot egy jobb élet reményében.” 

Ezt egy szülő írta rólam; az apropó az az eseménysor, ami a szentesi drámatagozattal manapság történik – mégsem erről az aktualitásról szeretnék szólni. Hanem ennek a mondatnak a többszörös igazságtalanságáról.

1: A szelektív emlékezet sajnos működik, ezért nem árt felidézni: mikor és miért is történt az a bizonyos „elengedés”? 

Akkor hagytam ott a gimnáziumot, amikor az ún. „státusztörvénnyel” a hatalom egyoldalúan megváltoztatta a pedagógusok jogállását. Érvényes szerződésem volt arról, hogy állami közalkalmazott vagyok, az ezzel kapcsolatos jogaimat törvény garantálta, majd ezt egy tollvonással megsemmisítették, és – egy sokkal rosszabb (erről később) – új szerződést ajánlottak fel. Mint minden szerződésnél, amit egyoldalúan bont fel egyik fél, itt is lehetőség volt másik félként elfogadni vagy elutasítani – én utóbbit választottam. A törvény elismerte ezt a jogot azzal, hogy előírta a „kárpótlást” (felmondási időt és végkielégítést).

Az előző, közalkalmazotti státuszom ágazati törvénye szerint 4 havi felmentési idő járt volna nekem, ehelyett 1-et biztosítottak; és 8 havi végkielégítés helyett 2 havit kaptam 35 évnyi szolgálati idő után – a törvényt kijátszó cinikus jogi csűrés-csavarás eredményeként.

A „státusztörvény” nem csak anyagilag büntette azokat a pedagógusokat, akik ezt az egyoldalú szerződés-szegést nem fogadták el – KIZÁRÓLAG tanév közben lehetett elutasítani, KIZÁRÓLAG 2 hetes időszak alatt. Vagyis ha a fenti megcsonkított „kárpótlást” meg szerettem volna kapni, csakis az osztályom „elengedésével” mehettem el. 

Mit kellett volna tennem? Megvárni a tanév végét, és 35 év után egy fillér nélkül kilépni a munkahelyemről a semmibe?

2: Otthagytam volna a tagozatot? 

Hiszen most is tanítom a drámaisokat, többek közt e szülő gyerekét is a művészeti iskolában! De valóban, a gimnáziumot otthagytam – az ok egyszerre bonyolult és egyszerű: pont azért, ami ma történik. Az „én megmondtam, hogy ez lesz” ehhez a kulcs: a státusztörvénybe bele volt kódolva minden, ami az életbelépése után történt a közoktatásban – a pedagógusok megfélemlítése, jogaik csorbítása, büntetésük ezerféle felesleges adminisztrációs teherrel, kiszolgáltatottá tételük a teljesítmény-értékeléssel (amit csakis az igazgató jó- vagy rosszindulatán múlik), stb. 

Mit kellett volna tennem? Megvárni, hogy mindez ugyanúgy végződjön számomra is, mint ahogy a most eltávolított kolléganőmmel történik?

3: A szülő másutt megjegyzi: „Nem a szakmai munkájával van a problémám.” 

– Mi számít pedagógusi „szakmai munkának”? Az én hitvallásom szerint nem pusztán a szaktárgyi ismeretek tudása! A tanár az egész személyiségével végzi a szakmai munkát – az ismeretátadást rá lehet bízni a mesterséges intelligenciára is; de az emberséget és a példamutatást nem – az én szótáramban ezek jelentik a pedagógusi szakmai munkát. Nagy szavaknak tűnhetnek, de épp e kettő miatt KELLETT a státusztörvényt visszautasítanom – 25 évnyi gimnáziumi tanári pályám alatt mindig kritikus gondolkodásra, a vélemény-nyilvánítás fontosságára, a jogaink melletti kiállásra, szolidaritásra és önazonosságra tanítottam a diákjaimat. Ha a státusztörvénybe beletörődtem volna, akkor mindezt szembeköptem volna – visszamenőleg is hiteltelenítve az elveimet.

Mit kellett volna tennem? Behódolni, hogy azt közvetítsem diákoknak-szülőknek, hogy minden, amit tőlem tanultatok vagy hallottatok, csak lózung volt?
4: Vajon mit takarhat a „jobb élet reményében”? 35 évnyi közalkalmazotti biztonság után 3 hónap alatt (amíg tartott a „kárpótlásom”) felépíteni egy teljesen új életpályát. Minden piaci tudás és rutin híján 50+-osan próbálkozni „eladni” magam. Újra tanulásra adni a fejem – mert a pedagógusként megszerzett 5 diplomám sem elég egy új egzisztencia kialakításához. Bizonyos értelemben persze „jobb életet” sikerült felépítenem az eltelt 3 évben: nem vonatkoznak rám a státusztörvény fent említett elvtelenségei; legalábbis közvetlenül nem.

5: Azt is írja a szülő, hogy azzal van a baja, hogy én is részt veszek a „cirkusz-csinálásban”. 

Mi is ez a „cirkusz”? Az évek alatt szisztematikusan gyakorolt jogtiprás a közoktatásban, a gimnáziummal és a drámatagozattal szembeni rosszindulatú tettek, megalkuvások, sunyi hallgatás oda vezetett, hogy ma a tagozatos diákok csak névleg drámaisok – a gimnáziumban gyakorlatilag megszűnt a tagozatos képzés. A „cirkusz” az ezzel szembeni harcunk – a nyilvánossághoz fordulás, a szülőkkel és az érintett diákokkal való összefogás; annak reménye, hogy mindez elég lesz legalább kármentésre. A szülő szerint baj van ezzel 

– mit kellene inkább csinálnunk? Mit a verbálisan abuzált, törvénytelen táskamotozásoknak kitett, megfélemlített diákoknak? Mit a becsapott – hisz az ígért képzést nem kapják meg a gyerekeik - szülőknek? Mit a ma már nem a gimnáziumban tanító, de a drámais képzést a művészeti iskola égisze alatt menteni szándékozó tanároknak?

Az én elveim szerint az egyedüli helyes magatartás ebben a helyzetben a „cirkusz-csinálás” – még akkor is, ha abban igaza van a szülőnek, hogy kimaradhatnék belőle, hisz engem vár a „jobb élet”. Mert a meglapulásnak biztosan további elnyomás a vége, míg annak, ha csinálunk valamit, talán még a mai magyar valóságban is lehet eredménye.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...