Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Mit érdemes tudni a tehetségről

 

Tehetség fejlesztése

Mit lehet/kell tudni a tehetségről?

Tehetségről akkor beszélhetünk, ha valaki kivételes képességekkel rendelkezik. A tehetség olyan területeket foglal magában, mint a kreativitásra való képesség, a fejlett intelligencia, az elkötelezettség vagy a motiváció. A tehetség e három összetevő metszetében találkozik, azaz egy tehetséges tanulónak például mind a három tulajdonsággal rendelkeznie kell ahhoz, hogy tehetségnek lehessen azonosítani.

A kivételes képesség lehet általános képesség, mint például a fejlett anyanyelvi képesség, vagy valamilyen speciális képesség (pl. színészi tehetség).

A kreativitás magában foglalja az eredetiséget, a problémaérzékenységet, a rugalmasságot és a gyors gondolkodást.

Az elkötelezettség olyan személyes tulajdonságokat foglal magában, melyek a tehetség kibontakozásához szükséges energiát biztosítják, mint például az érdeklődés, versenyszellem, kitartás vagy érzelmi stabilitás.

A jó hír mindezzel kapcsolatban az, hogy ezeket a képességeket és készségeket nem határozza meg teljesen a genetikai örökség, a tehetség minden egyes összetevője fejleszthető.

Mit lehet/kell tudni a tehetség-gondozásról?

A tehetséggondozás célja a kiemelkedő képességű gyermekek, tanulók támogatása pedagógiai és pszichológiai eszközökkel annak érdekében, hogy képességeik még jobban ki tudjanak teljesedni.

A támogatás több dolgot foglal magába, a legfontosabb területei:

             a tehetség felismerése és azonosítása

             tehetség-fejlesztés, mentorálás

             a tehetséggel kapcsolatos nehézségek kezelése (tanulási, viselkedési, beilleszkedési zavarok, teljesítmény-szorongás, teljesítmény-kényszer, stb.)

             a tehetséges fiatal személyiség-fejlődésének támogatása

             a szülők (esetleg a pedagógusok) igény szerinti mentorálása

Hogy kapcsolódik a tehetség-gondozás a drámához?

A tehetség-gondozás szinte minden szintjén hatékonyan használhatóak a drámás módszerek.

Egyrészt a tehetség-fejlesztésben, ami konkrétan az adott tehetség kibontakoztatásának segítése a drámás eszköztár kreatív játékaival, fejlesztő feladataival, gyakorlataival. Például a színészi tehetség kibontásának remek terepe a helyzetgyakorlatok sora.

Másrészt a tehetséggel kapcsolatos nehézségekkel való megküzdésben, drámaterápiával vagy drámacoachinggal, továbbá célzott, egyénre szabott fejlesztéssel, mint például a kitartást segítő fejlesztés koncentrációs gyakorlatokra építve.

Harmadrészt a tehetséges fiatalok szülei számára a tehetség-tanácsadásban, szintén drámaterápiával vagy drámacoachinggal.

Mi a különbség a tehetség-gondozás és a tehetség-fejlesztés között?

A tehetség-gondozás komplex foglalkozás a tehetséges egyénnel, ezen belül az egyik terület a tehetség-fejlesztés.

A tehetség sokféle lehet; a tehetség-fejlesztés mindig az adott tehetség féleség minél jobb kiteljesítésére irányul. A színészi tehetség kibontásában szerepel például beszédtechnika, testtudatosság, színpadi mozgás, színészmesterség, vers- és prózamondás, érzékelésfejlesztés, stb.

A tehetség-gondozás más területekre is kiterjed, mint például a tehetséggel kapcsolatos nehézségek kezelése vagy a tehetség-tanácsadás.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen