Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Mit érdemes tudni a tehetségről

 

Tehetség fejlesztése

Mit lehet/kell tudni a tehetségről?

Tehetségről akkor beszélhetünk, ha valaki kivételes képességekkel rendelkezik. A tehetség olyan területeket foglal magában, mint a kreativitásra való képesség, a fejlett intelligencia, az elkötelezettség vagy a motiváció. A tehetség e három összetevő metszetében találkozik, azaz egy tehetséges tanulónak például mind a három tulajdonsággal rendelkeznie kell ahhoz, hogy tehetségnek lehessen azonosítani.

A kivételes képesség lehet általános képesség, mint például a fejlett anyanyelvi képesség, vagy valamilyen speciális képesség (pl. színészi tehetség).

A kreativitás magában foglalja az eredetiséget, a problémaérzékenységet, a rugalmasságot és a gyors gondolkodást.

Az elkötelezettség olyan személyes tulajdonságokat foglal magában, melyek a tehetség kibontakozásához szükséges energiát biztosítják, mint például az érdeklődés, versenyszellem, kitartás vagy érzelmi stabilitás.

A jó hír mindezzel kapcsolatban az, hogy ezeket a képességeket és készségeket nem határozza meg teljesen a genetikai örökség, a tehetség minden egyes összetevője fejleszthető.

Mit lehet/kell tudni a tehetség-gondozásról?

A tehetséggondozás célja a kiemelkedő képességű gyermekek, tanulók támogatása pedagógiai és pszichológiai eszközökkel annak érdekében, hogy képességeik még jobban ki tudjanak teljesedni.

A támogatás több dolgot foglal magába, a legfontosabb területei:

             a tehetség felismerése és azonosítása

             tehetség-fejlesztés, mentorálás

             a tehetséggel kapcsolatos nehézségek kezelése (tanulási, viselkedési, beilleszkedési zavarok, teljesítmény-szorongás, teljesítmény-kényszer, stb.)

             a tehetséges fiatal személyiség-fejlődésének támogatása

             a szülők (esetleg a pedagógusok) igény szerinti mentorálása

Hogy kapcsolódik a tehetség-gondozás a drámához?

A tehetség-gondozás szinte minden szintjén hatékonyan használhatóak a drámás módszerek.

Egyrészt a tehetség-fejlesztésben, ami konkrétan az adott tehetség kibontakoztatásának segítése a drámás eszköztár kreatív játékaival, fejlesztő feladataival, gyakorlataival. Például a színészi tehetség kibontásának remek terepe a helyzetgyakorlatok sora.

Másrészt a tehetséggel kapcsolatos nehézségekkel való megküzdésben, drámaterápiával vagy drámacoachinggal, továbbá célzott, egyénre szabott fejlesztéssel, mint például a kitartást segítő fejlesztés koncentrációs gyakorlatokra építve.

Harmadrészt a tehetséges fiatalok szülei számára a tehetség-tanácsadásban, szintén drámaterápiával vagy drámacoachinggal.

Mi a különbség a tehetség-gondozás és a tehetség-fejlesztés között?

A tehetség-gondozás komplex foglalkozás a tehetséges egyénnel, ezen belül az egyik terület a tehetség-fejlesztés.

A tehetség sokféle lehet; a tehetség-fejlesztés mindig az adott tehetség féleség minél jobb kiteljesítésére irányul. A színészi tehetség kibontásában szerepel például beszédtechnika, testtudatosság, színpadi mozgás, színészmesterség, vers- és prózamondás, érzékelésfejlesztés, stb.

A tehetség-gondozás más területekre is kiterjed, mint például a tehetséggel kapcsolatos nehézségek kezelése vagy a tehetség-tanácsadás.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...