Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Most még nyolcadikos, de... (7-12. rész)

 

A középiskolába való beilleszkedés nehézségei

Most még nyolcadikos, de… (7)

A középiskolába lépés előtt álló nyolcadikos számára megkönnyíthető az átmenet, ha megerősített önbizalommal vághat neki az iskolaváltásnak. Minél több dologban érzi magát kompetensnek, annál jobban fog bízni abban, hogy saját rugalmassága átsegíti majd a nehézségeken. Ehhez semmiképpen nem a tanulmányi követelményekre való felkészülés a kulcs – az nem fog segíteni, ha „előre tanul”; sőt, mivel nem áll rendelkezésre biztos információ ezekről a követelményekről (hisz csak másodkézből tájékozódhat arról, mi várja majd tanulás terén), ez inkább növelheti a szorongását.

Az, hogy a szülő biztosítja afelől a gyermekét, hogy szerinte elég okos, ügyes, tehetséges, stb. a középiskolához, fontos és jól fog esni a kamasznak, de az önbizalmán túl sokat nem lendíthet. Egyrészt azért, mert abban az életkorban van, amikor a szülőtől származó megerősítés sokkal kevesebbet nyom a latban, mint a kortásai vagy egy külső tekintély-személy véleménye; másrészt azért, mert neki „bizonyíték kell, nem ígéret”.

Van pár javaslatom önismereti tanácsadóként. Például próbáljunk meg olyan próbatételeket, teljesítendő feladatokat találni a gyermek számára, amikkel magának bizonyíthatja a képességeit. Adjunk nagyobb önállóságot (például mehessen egyedül a dolgára bringával – nagyvárosban tömegközlekedéssel, kapjon zsebpénzt); előlegezzünk meg az eddiginél nagyobb bizalmat (például engedjük tovább maradni egy buliban, vagy olyan helyre is engedjük el, ahová korábban nem); bízzunk rá olyan dolgokat, amiknek valódi tétje van, stb.

Most még nyolcadikos, de… (8)

Az ezt vizsgáló kutatások szerint azoknál a nyolcadikosoknál, akik hat- vagy nyolcévfolyamos gimnáziumba járnak, nem mutatható ki a kilencedik évfolyamhoz kapcsolódó megnövekedett szorongás-szint vagy önértékelés csökkenés. Ebből is látható, hogy ezekért a tünetekért az átmenet a felelős – a megnövekedett tanulmányi követelmények és az új osztályközösségbe kerülés beilleszkedési gondjai. Ezek mellett van egy másik befolyásoló tényező is. Mégpedig az, hogy az általános iskolában a nyolcadikosok a legnagyobbak, a négy évfolyamos középiskolában pedig a legkisebbek. Bár az életkor nyilván nem érdem, csak állapot, mégis hierarchiába rendezi a gyerekeket. Márpedig egy bármilyen hierarchia legalján lenni önmagában is csökkenti az önértékelést; ez ráadásul a kortárscsoporton belüli rangsor – a kamasz számára pedig a kortárscsoportban elfoglalt hely a legfontosabb.

Egy középiskolába készülő nyolcadikosnak nem csupán a saját osztályközösségébe való beilleszkedéssel kell megbirkóznia, valamilyen szinten el kell fogadtassa magát a felsőbb évfolyamosokkal is. Pláne, hogy itt a korkülönbségek jelentősége jóval kisebb, mint az általános iskolában - a nagyobbak elismerése vagy negatív ítélete a saját osztályában való helyzetét is befolyásolja.

Mindezt érdemes tudniuk a nyolcadikos gyermekeket nevelő szülőknek.

Most még nyolcadikos, de… (9)

Ha egy nyolcadikos fiatal szüleit megkérdeznénk, szerintük a gyermeküknek mi lesz a legnehezebb majd a középiskolában, szinte biztos, hogy a(z új) tanulási követelményeknek való megfelelést fogják említeni. A gyerekek szemében azonban ennél jóval nehezebb feladatnak tűnik – ha nem is tudatosítják ezt magukban – az új osztály- és iskolatársak közé való beilleszkedés.

A beilleszkedés vágya óriási hajtóerő, hisz mindenki arra törekszik, hogy elfogadják; a sorból kilógni, kívülállónak vagy kitaszítottnak lenni szinte elviselhetetlen állapot. Egy kamasz számára nem csak azért fenyegető az új közegbe kerülés, mert együtt jár vele saját pozíciójának kivívása, hanem azért is, mert életkorának megfelelően nagyon kritikus önmagával, és gyakran rossz véleménye van saját magáról. Vagyis – mivel tinédzser – egyébként is szorong a valós vagy vélt hiányosságai miatt; ezt tetézi az előtte álló feladat: az új környezethez való alkalmazkodás.

Mindenképpen meg kell találnia a középiskolába lépő fiatalnak az új közösségben a maga helyét, lehetőleg egy jó pozíciót. Ezt legritkább esetben akarja a tanulásban mutatott maximum teljesítménnyel elérni, inkább a tini trendek követésével, kirívó magatartással, netán valamilyen devianciával. Majd ha ezzel megbirkózott, jöhet a tanulással kapcsolatos új kihívások kezelése.

Ebben a helykeresésben fontos támasza lehet a pozitív önértékelése – ami megvédi attól is, hogy kritikátlanul kövesse a „nyájszellemet”, és attól is, hogy a korábbról hozott értékrendjét megőrizze. És ez a kulcsa annak is, hogy maradjon energiája és ideje a tanulmányaira is. Ezzel minden a középiskolai tanulmányai előtt álló gyereknek és a szülőknek is jobb tisztában lenniük.

Most még nyolcadikos, de… (10)

Általános tapasztalat, hogy az általános iskolai tanulmányi követelmények és a középiskolában elvárt tanulási teljesítmény között elég nagy a különbség. Némi ízelítőt kaphatott a tanuló, ha járt felvételi előkészítőre, illetve felvételi vizsga teljesítésével tudott bekerülni a középiskolába - mégis szembesülni fog ezzel.

Valószínűleg többet kell majd tanulnia, miközben ideje sokkal kevesebb lesz rá, hisz több időt fog iskolában tölteni, mint addig. Így kulcskérdés lesz a számára, hogy hatékony tanulási stratégiát tudjon kialakítani magának.

A tanulási stratégia kialakításához létezik segítség, ez a „tanulás tanítása”. Voltak próbálkozások arra, hogy mint tantárgyat bevezessék az általános iskolákban, de ez elmaradt, annak ellenére, hogy szükségességéről és hatásosságáról hatalmas mennyiségű szakirodalom áll rendelkezésre. És annak ellenére, hogy 6 és 16 éves kora között minden gyerek legfontosabb feladatának a tanulást tartjuk, épp tanulni nem tanítjuk meg őket.

Szerencsére egyre több segítő szakember és pedagógus tud ezirányú segítséget nyújtani - ezzel minden a középiskolai tanulmányai előtt álló gyereknek és a szülőknek is érdemes tisztában lenniük.

Most még nyolcadikos, de… (11)

Abból, hogy egy ma még nyolcadikos diák hogyan tekint saját magára, megjósolható, hogyan fog teljesíteni a magasabb tanulmányi elvárások során a középiskolában. Ha énképe pozitív, nagy valószínűséggel úgy értékeli magát, mint aki meg tud felelni a majdani elvárásoknak. Ez várakozással tölti el, kihívást lát az előtte álló változásban; alig várja, hogy bizonyíthasson, vagyis kellően motivált. Ez a hozzáállás megalapozza a sikereit is, illetve kudarc esetén kellő rugalmasságot biztosít majd a számára: nem a képességei hiányát látja majd egy-egy rosszabb teljesítés mögött, hanem az erőfeszítéseit fogja növelni.

De mi legyen azokkal a tanulókkal, akik épp ellenkezőleg működnek? Pedagógusi és coachként szerzett tapasztalataim szerint énhatékonyságukat két dologban kell segíteni: megfelelő tanulási stratégia kialakításával és párhuzamosan önbizalmuk fejlesztésével - mindkettő egymást erősíti.

Általánosból középiskolába kerülni legalább akkora „ugrás”, mint óvodából iskolába – de míg az utóbbi jelenség nagy hangsúlyt élvez, és számos iskolaelőkészítő program támogatja, addig az előbbihez nem létezik intézményes támogatás. Sem az általános iskola az utolsó évben, sem a középiskola az első évben nem foglalkozik a középiskolába való átmenet megkönnyítésével.

Sajnos ez azzal is jár, hogy a társadalom sem ismeri el igazán a jelentőségét, pedig a „középiskola- előkészítő” nagyon sok diák teljesítményére (és mentális egészségére) lehetne pozitív hatással. A szülők – más lehetőség híján – magánúton tudnak gyermeküknek e téren segítséget szerezni.

Most még nyolcadikos, de… (12)

Ha létezne intézményes „középiskola-előkészítő” (az óvodából az alsó tagozatra kerülést támogató iskolaelőkészítő programok mintájára), annak az általános iskola utolsó évében és a középiskola első évében kellene megvalósulnia. Középiskolai tanári tapasztalatom alapján azt gondolom, két területre kellene kiterjednie egy ilyen, átmenetet segítő kurzusnak: megtanítani hatékonyan tanulni és stabil önismereten alapuló önbizalommal felvértezni a leendő középiskolást.

A hatékony tanulás alapja a diák tanulási stílusának felmérése, majd egy tanulási stratégia kialakítása a hozzákapcsolt és személyre szabott tanulási technikák megtanítása mellett.

Az önismeret erősítése és az önbizalom-növelés egyrészt érzelmi intelligencia-fejlesztés, másrészt részképesség-fejlesztés (memória, fantázia, koncentráció, kommunikáció), amelyek közvetlenül is és áttételesen is visszahatnak a tanulási teljesítményre. Egyik leghatékonyabb módszer ehhez - akár csoportos, akár egyéni formában - a színház- és drámapedagógia.

Egy „középiskola- előkészítő” nagyon sok diák teljesítményére (és mentális egészségére) lehetne pozitív hatással. A szülők – más lehetőség híján – magánúton tudnak gyermeküknek e téren segítséget szerezni.

A cikksorozat 1-6 részét itt olvashatod!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen