Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Most még nyolcadikos, de... (1-6. rész)

A középiskolába lépő diákok számára is szükség volna előkészítőre

 

Most még nyolcadikos, de… (1)

Egy nyolcadikos diák felkerülése a középiskolába rengeteg kihívást tartogat számára. Kutatások sora támasztja alá, hogy ez az átmenet nagy mértékű szorongást okoz neki és rendkívüli módon – negatív irányba – tudja befolyásolni önértékelését.

Kettős és egyszerre rázúduló feladattal kell megküzdenie egy középiskolába készülő fiatalnak: tanulási és beilleszkedési nehézségekkel. Ez érzelmi hullámvasútra ülteti fel - az iskolaváltás önmagában is komolyan befolyásolja a serdülő önmagáról alkotott képét és hangulatát.

Segíthet, ha a szülő tisztában van azokkal a kihívásokkal, amikkel gyermekének szembe kell majd néznie – ezért egy rövid cikksorozatban szeretném megosztani pedagógusként és önismereti tanácsadóként szerzett tapasztalataimat.

Most még nyolcadikos, de… (2)

Egy középiskolába készülő fiatalnak kettős kihívással kell megküzdenie. Egyrészt tanulmányi téren fog teljesen új helyzet előtt állni, másrészt a beilleszkedéssel is boldogulnia kell. Elsőként az ebből a kettősségből adódó általános nehézségekre szeretnék rávilágítani.

Egyrészt mind a két dolog egyszerre zúdul rá a nemrég még nyolcadikos gyermekre - vagyis egyidejűleg kell megfelelnie egy magasabb tanulmányi követelményszintnek, miközben meg kell találnia a helyét az új kortárscsoportban is.

Másrészt ezt tetézi, hogy a két dolog gyakran ellentétes irányba fordítja a diákot. Tipikus példa erre az olyan osztályközösség, ahol a hangadók cikinek tartják a jó tanulmányi eredményt.

Harmadik szempont, hogy mindezekre nem kap túl sok időt a tanuló. Ha tanulási téren nem igazodik elég gyorsan, akkor már az első hetekben lemarad; ha pedig a társai között nem találja meg elég rövid időn belül a helyét, „skatulyában” találhatja magát.

Most még nyolcadikos, de… (3)

Az általános iskolából a középiskolába való átmenet egyik kihívása a tanulmányi téren beálló változások. Mindenképpen szembesül a diák a magasabb szintű tanulmányi kötelezettségekkel. A középiskolában már jóval nagyobb a tét, hiszen az érettségi, a szakmai vizsga olyan kimeneti követelmények, ami az életpályát befolyásolják; így nagy jelentősége van a menet közbeni teljesítménynek is – a belső vizsgáknak, az érdemjegyeknek, a tanulmányi versenyeknek, stb.

Folyamatos teljesítményt vár el a középiskola és mindenkitől egyformán - az érettségi „kényszere” miatt a pedagógusok be akarják fejezni a tananyagot időben: ha valaki lemarad, nincs idő megvárni a felzárkózását; ahogy az egyéni különbségeket sem fogják figyelembe venni: ha valaki lassabb, azt nem tolerálják.

A felsoroltak tények - függetlenül attól, hogy helyesnek tarthatóak-e -, így jobb, ha a középiskolába készülő gyerekek és szüleik tisztában vannak velük.

Most még nyolcadikos, de… (4)

Talán leegyszerűsítés, de jól szemléltet: az általános iskolai és a középiskolai tanárok közötti egyik különbség, hogy előbbiek részéről több nevelésben és kevesebb oktatásban részesülnek a tanulók, míg utóbbiaknál ez fordított (itt persze nem a saját példamutatása hatására vagy a tananyagon keresztül átadott útmutatásra gondolok).

Ma az az általános elvárás a középiskolai tanárral szemben, hogy a tantárgyában széles körű tudományos ismeretekkel rendelkezzen (máskülönben nem is tudná eljuttatni a diákjait az érettségiig); pedagógiai felkészültségének esetleges hiányosságait elnézik neki. Így közülük sokan a diákjaik felé is hasonló elvárásokat támasztanak: a diák a tananyagot tudja tökéletesen a számonkéréskor, minden más kevésbé lényeges.

Mindemellett a diák 10-12 új tanár keze alá kerül; stílusukat meg kell szoknia, elvárásaikat meg kell ismernie, és azokhoz minél előbb igazodnia kell.

Ha a középiskolába érkező gyerek nem tudja felvenni a tempót elég gyorsan, az a maga baja marad. Ezt a tapasztalat mondatja velem, és sokkal inkább a közoktatás problémája, mint a pedagógusok hiányossága – de ettől még tény, így jobb, ha a középiskolába készülő gyerekek és szüleik tisztában vannak vele.

Most még nyolcadikos, de… (5)

Amikor a nyolcadikos diák középiskolába kerül, a tanulás saját, önálló tevékenységévé kell váljon. A szülőre nem igazán tud már támaszkodni – leginkább a megnövekedett tananyagmennyiség és az elsajátítandó tudományos ismeretek miatt. Elvárás is felé az önállóság, hisz szerteágazó feladatai és tevékenységei ezt megkövetelik. Ezeket számon kell tartania, be kell osztania az idejét, meg kell tanulnia súlyozni közöttük. Tekintve a középiskolai leterheltséget, ez nagy kihívás – amit tetéz, hogy gyorsan kell alkalmazkodnia.

A magasabb tanulmányi követelmények és az általános iskolainál jóval nagyobb tananyagmennyiség a tanulási szokásai megváltoztatását igénylik. Még az a tanuló is, akit valaha megtanítottak tanulni (itt a tanulás tanítása módszertanra gondolok, nem egyéni, spontán technikákról) szembesül nehézségekkel e téren, pl. a tempó biztosan gyorsabb lesz. Sajnos azonban mindehhez semmilyen segítséget nem kap a diák - pedig vannak tanulási technikák, tanulást könnyítő trükkök és módszerek, ki lehet alakítani az egyéni tanulási stratégiát, ám ez semmilyen módon nem szerepel a középiskola programjában, és időt sem kap a diák arra, hogy legalább önmaga rátalálhasson ezekre.

Aki nem tud elég jól és nagyon hamar alkalmazkodni, az már a kezdetekkor hátrányt szenved, ami lelkileg is megviseli. Ezzel minden a középiskolai tanulmányai előtt álló gyereknek és a szülőknek is jobb tisztában lenniük.

Most még nyolcadikos, de… (6)

A most nyolcadikos diák megszokott környezetben van a saját iskolájában; diáktársaival kölcsönösen tudják, mire számíthatnak egymástól, az osztályközösségben pozíciója van. Ez a helyzete évek alatt formálódott ki – középiskolába kerülve ismét elölről kell kezdenie a beilleszkedést. Egy kiforrott személyiségű felnőtt is némi szorongást él át, ha új közegbe kerül; ez abban az életkorban, amikor egyébként is óriási változásokon megy keresztül a kamasz, jóval nagyobb stresszfaktor a számára. Ahogy már utaltam rá, több kutatás is foglalkozott az általános iskolából a középiskolába való átmenet nehézségeivel – eredményeik igazolták, hogy az érintettek körében az önértékelés szintje nagyot csökken, miközben nőnek depresszív tüneteik.

Természetesen egészen megkímélni nem lehet a tanulót a változás okozta nehézségektől, hisz az mindenképpen bekövetkezik. Ám két dolog biztosan segíthet. Az egyik, hogy minél kevésbé legyen neki ismeretlen az új terep – ha arra nincs is módunk, hogy a választott iskolát és annak tanárait vagy a leendő osztálytársakat felkeressük, attól még kereshetünk számtalan módot a felderítésükre. Például megkérhetünk már odajáró ismerős diákokat, hogy meséljenek a suliról; online kapcsolatokat kezdeményezhetünk, stb. De a legfontosabb, hogy ez megtervezett legyen – hasznosabb ez a tájékozódás, ha a gyermek tudatosítja, hogy ez az ő mentális felkészülése a majdani új helyzetre. Ettől cselekvővé - és nem elszenvedővé – válik; az aktivitás pedig az énhatékonyság egyik pillére.

A másik lehetőség a kamasz önbizalmának erősítése – erről kicsit bővebben lesz szó a következő cikkben. (A cikksorozat 7-12. részét itt olvashatod!)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...